Klient nie przyjdzie sam… Jak opracować strategię zdobywania klientów w startupie?

Fot. pixabay.com
Wchodząc na rynek musisz mieć świadomość tego, że będziesz działać wśród trudnej do zliczenia ilości już istniejących komercyjnych platform, aplikacji czy też serwisów społecznościowych. Co za tym idzie nie będziesz jedynym starającym się o atencję potencjalnego klienta. Dlatego samo Twoje przekonanie o świetności pomysłu oraz wcielenie go w życie nie jest warunkiem ani gwarancją sukcesu

Jeżeli właśnie opracowałeś produkt, to wiedz że najtrudniejsze dopiero przed Tobą. Tutaj znowu wszystko rozbija się o strategiczne planowanie – z naciskiem na „strategiczne”. Bo jak spowodować, aby klienci w internetowym chaosie znaleźli właśnie Twój produkt, platformę lub aplikację?



Zanim przejdziesz do jakiegokolwiek działania powinieneś skupić się na podstawowych zasadach związanych z opracowaniem strategii pozyskiwania klientów. Z kolei pierwsze podejmowane działania powinny być realizowane na małą skalę, w oparciu o jeszcze niedopracowany, minimalnie satysfakcjonujący produkt. Przykładową grupę badawczą może stanowić 100 osób (więcej o konkretnych taktykach zdobywania, aktywizowania i zatrzymywania klientów pisać będę w kolejnych publikacjach).

Zatem na czym należy się skupić, chcąc w sposób strategiczny zaplanować zdobywanie klientów? Pierwszym działaniem powinno być dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych Twoim produktem na etapie prowadzenia poszukiwań. Warto jest rozpocząć komunikację o charakterze niesprzedażowym polegającą na przekazywaniu przydatnych informacji, które doprowadzą odbiorcę do produktu, aplikacji czy też strony. Tego typu działania mogą mieć formę edukacyjną, a ich celem będzie ukierunkowanie czytelnika na istnienie problemu, na który Twój produkt jest rozwiązaniem. To droga, która rozpoczyna proces sprzedaży produktu.

Chcąc uczestniczyć w ścieżce zakupowej klienta w każdym możliwym punkcie styku należy kierować się tym, w jaki sposób wygląda podejmowanie decyzji zakupowej. Dlatego najważniejsze jest:

Określenie grupy docelowej polegające na opracowaniu rysopisu potencjalnego klienta (persona) oraz jego specyfiki odnoszącej się do zachowania w Internecie w kontekście interesujących go treści. Twoim zadaniem jest być tam, gdzie on (kanały dystrybucji ). Zwróć uwagę, że osoby interesujące się zdrowym i aktywnym trybem życia, chodzące pięć razy w tygodniu na siłownię i korzystające z aplikacji mobilnych wspierających tę aktywność nie pasjonują się publikacjami w Polityce czy Pulsie Biznesu. Dlatego by do nich dotrzeć należy skupić się na serwisach i blogach poświęconych tematyce zdrowia i aktywności sportowej.

Dopasowanie treści do wybranych kanałów dystrybucji przez wzgląd na różnorodność poszczególnych platform i serwisów społecznościowych – tutaj w szczególności należy pamiętać, że na Facebooku czy Twitterze nikogo nie interesuje Twój produkt jako taki. Te platformy nie są celem sprzedażowym samym w sobie, a jedynie uzupełnieniem kanałów dystrybucji treści, dodatkowo umożliwiającym komunikację z Tobą w czasie rzeczywistym. W przypadku dopasowania treści istotna jest również płeć odbiorcy, bo to warunkuje, jakiego języka używamy. Dlatego istotna jest na przykład wiedza, że blogosferę tworzą w większości kobiety.

Tworzenie treści, które są lubiane i akceptowane przez grupę docelową. Zabiegane na co dzień osoby zaangażowane w fitness i aktywność sportową będą wolały przejrzeć krótkie, inspirujące filmy video o charakterze poradnikowym albo instruktażowym, aniżeli czytać zbyt długie artykuły.

Społeczne ujęcie komunikacji, które odnosi się do Twojej aktywności w social media. Bądź tam, gdzie są Twoi klienci. Udzielaj porad i wskazówek, bądź dostępny oraz odpowiadaj na pytania. Natomiast informacja produktowa powinna być „przemycana” w bardzo subtelny sposób – ma ona wynikać z istnienia konkretnego problemu odbiorcy i wskazywać na jego rozwiązanie.

Tworzenie atrakcyjnych treści pozwala generować większy zasięg, niezależnie od poruszanej tematyki i rodzaju Twoich publikacji. Atrakcyjność skłania do chęci dzielenia się publikowanymi przez Ciebie treściami.
Trwa ładowanie komentarzy...