O autorze
Moją pasją i głównym obszarem działania są social media. Od 10 lat pomagam firmom i instytucjom w wykorzystywaniu Internetu do komunikacji z klientami i współpracownikami. Mówiąc inaczej ­ zajmuję się społeczną funkcją Internetu w kontekście działań firm w mediach społecznościowych. Jestem absolwentką Szkoły Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego i Europejskiej Informatycznej Akademii Certyfikacyjnej EITCA.

Współpracowałam z wieloma startupami, m. in. w ramach projektu StartUp Mentoring. Mam za sobą wiele warsztatów i szkoleń, które prowadzę dla małych firm i wielkich korporacji. Uczę jak w pełni zrozumieć czym są social media oraz jak się w nich poruszać, by osiągnąć strategiczne cele organizacji.

Sama też jestem przedsiębiorcą – moja firma nazywa się Punkt Krytyczny. Każdego dnia, wraz z grupą zaprzyjaźnionych ekspertów, zajmuję się strategiami komunikacji, marketingiem internetowym i szeroko rozumianym doradztwem.

Co zrobić, by startup odniósł sukces?

Fot. unsplash.com
Mówi się, że zakładając pierwszy startup należy się liczyć z niepowodzeniem. Tymczasem wystarczy kierować się kilkoma prostymi zasadami, by startup funkcjonował jak należy i przerodził się w odnoszącą sukcesy firmę.

Startup czyli co?
W pierwszej kolejności należy sprecyzować definicję startupu, na przestrzeni ostatniego czasu została ona bowiem mocno nadużyta, żeby nie powiedzieć naciągnięta. W zasadzie pojęcie startup stało się modne i jest wykorzystywane przez większość firm, które wchodzą na rynek. Tymczasem, jak pisze autor książki Podręcznik Startupu. Budowanie wielkiej firmy krok po kroku (Steve Blank, Bob Dorf) – startup nie jest małą wersją dużej firmy. To jeden z podstawowych wyróżników, który wskazuje m.in. na odmienność organizacyjną, procesową, wdrożeniową, adaptacyjną oraz sprzedażową (dodać należy, że w niniejszej publikacji odnosić się będę jedynie do startupów działających w obrębie Internetu i mobile). Po drugie – i najważniejsze – startup poszukuje skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego co oznacza, że w rzeczywistości jest organizacją tymczasową. Wynika to z faktu, że nie działa na rynku, na którym potrzeby oraz problemy klientów są znane, a ich rozwiązanie wypracowane.



Najważniejsze etapy budowania startupu
Podejmowanie działań związanych z poszukiwaniem wymaga od przedsiębiorcy funkcjonującego w obrębie nieznanego rynku odmiennych narzędzi zarządzania. Jednym słowem to, co działa w dużych firmach, nie będzie dobrze funkcjonowało, a w efekcie może doprowadzić do katastrofy, w przedsiębiorstwach wchodzących na rynek. Należy zatem przyswoić następujące pojęcia – model biznesowy, rentowność, poszukiwanie oraz skalowalność. Do tej wielkiej czwórki słów kluczowych trzeba również dodać Klienta. To właśnie Klient decyduje o być albo nie być startupu – kontakt z nim jest zainicjowany znacznie wcześniej aniżeli premiera rynkowa produktu.

Dla startupu najważniejszy jest etap przyjęcia pewnej systematyki w działaniu, którą można określić mianem procesu. Proces ten zamyka się w modelu Customer Development, pozwalającym w zasadzie na aktualizację i modyfikację w czasie rzeczywistym produktu poprzez ciągłe gromadzenie informacji zwrotnych na temat oferty, wykorzystywanego kanału dystrybucji oraz ceny i zajmowanej pozycji. Dzięki zastosowaniu powyższych metod startup może działać równolegle z szybkością zmieniającej się rzeczywistości internetowej. W obecnej chwili do pozyskania informacji zwrotnych na temat oferowanych produktów nie trzeba przeprowadzać wywiadu zogniskowanego. Dzisiaj produkty dopracowywane są w przeciągu kilku dni – reakcja na potrzeby odbiorców jest niemalże natychmiastowa.

Od rozpoznania rynku do budowania firmy
To właśnie model Customer Development jest narzędziem porządkującym poszukiwanie skalowalnego modelu biznesowego, a jego istota sprowadza się do podjęcia kontaktu z Klientem w jak najwcześniejszej fazie. Kontakt z Klientem ma na celu określenie kim on jest, jakich cech produktu oczekuje oraz w jaki sposób produkt powinien być modyfikowany. Wyróżnia się cztery fazy porządkujące działanie w ramach modelu Customer Development:

1. Rozpoznanie rynku – w tej fazie ustala się fakty na podstawie analizy reakcji Klienta na hipotezy postawione przez założyciela firmy (opracowanie wstępnego modelu biznesowego).
2. Weryfikacja rynku – weryfikacja, czy wstępny model biznesowy jest skalowalny i powtarzalny.
3. Tworzenie bazy Klientów – na tym etapie dochodzi do realizacji modelu biznesowego. Klient jest ściągany do kanałów sprzedaży, a działalność jest rozwijana.
4. Budowanie firmy – w tym momencie następuje przekształcenie startupu w firmę realizującą opracowany model biznesowy.
Poszukiwanie jest drogą do osiągnięcia stabilnie funkcjonującej organizacji w zmiennym i nieoczywistym świecie Internetu. Systematyka i konsekwencja w realizacji procesu pozwoli osiągnąć startupom sukces. Należy przy tym pamiętać, że ta droga to ciągły kontakt z Klientem, badanie jego potrzeb oraz dostosowywanie produktu do ciągle zmieniających się oczekiwań. Dlatego działania zawsze należy rozpoczynać od analizy hipotez i wizji.

Szablon modelu biznesowego można ściągnąć bezpłatnie tutaj.
Trwa ładowanie komentarzy...